Simone Pieterse

Gespot: Simone Pieterse

www.simonepieterse.nl | www.facebook.com/studiooneeigthy

 

Wat?

Simone Pieterse is grafisch vormgever en fotografe. In haar studio ‘Studio One Eighty’ creëert zij telkens weer interessante producten. Simone heeft meegedaan aan het project #Identity van New Arts Nijmegen en ElanArt. Het project #Identity is een community art project, waarin jonge kunstenaars samen met vluchtelingen het thema identiteit verwerken tot een kunstproductie. Wie ben je? Hoe laat je zien wie je bent? Hoe geef je dat vorm? Simone is het project gestart met de vraag ‘hoe kan ik vanuit mijn eigen vakgebied iets betekenen voor dit maatschappelijke thema “vluchtelingen”?’. Ondanks de ruime omschrijving van het project was het voor haar het belangrijkst om samen te werken met de vluchtelingen en samen plezier te maken door middel van kunst. Uiteindelijk is zij in gesprek gegaan met vijf vluchtelingen die ze via New Arts Nijmegen heeft leren kennen: twee uit Syrië, één uit Jemen, één uit Eritrea, en één uit Irak. #Identity was een goede start in het leggen van contact met de vluchtelingen. Het project is inmiddels afgelopen, maar Simone vindt het belangrijk om het contact met de vluchtelingen te houden.

 

Hoe is het idee ontstaan?

Simone heeft patronen ontworpen gebaseerd op de identiteit van vluchtelingen. Dit idee kwam voort uit haar afstudeerproject waar ze ook bezig is geweest met patronen. Deze patronen maken als ware een visuele vertaalslag. Om tot patronen te kunnen komen, die de verhalen van de vluchtelingen in beeld laten zien, heeft Simone een interview/vragenlijst afgenomen bij de vluchtelingen. De vragen zijn aangepast op degene die ze voor zich had en hun land van herkomst als het gaat over politiek, afkomst, familie die is achter gebleven, et cetera. Zo vroeg ze aan hen, ‘Wat vind je belangrijk?’ en ‘Wat is een kenmerk van jouw identiteit?’. Uit alle antwoorden van de vluchtelingen heeft ze de drie belangrijkste elementen, vaak met hen al vooraf besproken, vertaald naar beeld. In ieder patroon zitten twee persoonlijke elementen van de desbetreffende vluchteling, en een element dat het land van herkomst weergeeft. Elk element is weergegeven als een icoon. Iconen zijn in zekere zin een universele taal, maar hebben soms een eigen culturele betekenis. Het is noodzakelijk om deze culturele betekenis in acht te nemen om een verkeerde lezing van de iconen te voorkomen. Zo is het peace-teken met twee vingers in de lucht ook een politiek extreme uiting, dus dat kan beter weglaten worden. De drie elementen heeft Simone over elkaar gelegd en daaruit ontstonden hele gelaagde en kleurrijke patronen. De kleuren zijn afkomstig uit de vlaggen van herkomst.

Nadat de patronen waren ontworpen, is Simone gaan kijken hoe ze deze kon vertalen naar een alledaags product. Zo komen immers de verhalen van de vluchtelingen (vertaald naar beeld) in heel veel levens terecht. Door de patronen te vertalen naar een alledaags product wordt er een platform gecreëerd dat een positief licht schijnt op de identiteit van de vluchtelingen. Dit was dan ook Simone’s doel. Zij koos ervoor om de patronen te verwerken in T-shirts. Het shirt is gedrukt in de Vasim bij de Groene Was, een zeefdrukkerij. Samen met Simone hebben zij gekeken naar duurzame ecologisch goede shirts in mooie maatjes die lekker zitten. Elke vluchteling heeft zijn eigen shirt gekregen met een presentatie van zichzelf. Hierdoor dragen zij hun eigen identiteit. Kleding zorgt er niet alleen voor dat je een identiteit kan aantrekken, maar geeft ook de mogelijkheid om de identiteit van iemand anders aan te trekken. Dit wekt discussie op en zo heb je altijd iets om over te praten. Zo biedt een alledaags product als kleding een opstapje tot een gesprek tussen de vluchteling op wie het patroon is gebaseerd en de drager van de kleding.

 

Wat heeft dit project je gebracht?

Simone wilde iets betekenen voor de vluchtelingen met dit project. Toen ze begon aan het project had ze een bepaalde verwachting:

“Je hebt het naïeve idee ‘nu ga ik de wereld even veranderen met al mijn goede plannen’. Je merkt gaandeweg dat dit lastiger blijkt dan vooraf gedacht. Je kan het nooit in je eentje, dat sowieso niet, dat is ook nooit een realistisch idee geweest. Maar je wilt het liefst iets voor die mensen betekenen. Iedereen kan bijvoorbeeld helpen in Griekenland, alleen hoe kan ik net iets unieker zijn? Daarom ben ik vanuit mijn vakgebied gaan werken. Ik denk dat dit een andere, meer passende manier voor mij is om het thema ‘vluchtelingen’ te benaderen vanuit de start van mijn bedrijf. Ik ben nooit tevreden met wat ik afkrijg. Maar als ik zie dat die jongens lachen en enthousiast zijn over het feit dat ze mij weer zien of dat ze weer over het project gaan praten, dat is iets waarvan ik denk ‘oke, dit heb ik in ieder geval voor mekaar gekregen’. Ze zijn ook trots, eentje had bijvoorbeeld dezelfde dag als toen hij het shirt kreeg zijn profielfoto op facebook veranderd. Ik heb ze erg zien genieten en ik hoop dat ik ze een positief gevoel heb mee kunnen geven.”

Het patroon is representatief voor wie de vluchtelingen zijn, daar zit een bepaalde waarde aan waarmee ze hun verhaal beter kunnen vertellen. Het verandert niet wat ze hebben meegemaakt, maar ze zijn wel bezig met iets dat afspeelt ver van alle ellende. Het project #Identity heeft de vluchtelingen in contact gebracht met allemaal nieuwe mensen en dat heeft veel waarde gehad.

 

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Als maker ben je altijd op zoek naar je eigen stijl. Je kan opdrachten doen, maar ook daarin moet je uniek blijven, moet je een bepaalde stijl meegeven:

“Nu ik voor de tweede keer met patronen aan de slag ben gegaan, heb ik heel erg gemerkt dat ik daar een soort uniekheid, mijn stijl in kan meegeven. Ik denk dat ik deze stijl moet vasthouden en er mee door moet gaan. Het is natuurlijk een enorm toepasbaar idee. Dit heeft mij het inzicht gegeven hoe ik mijn eigen stijl – mijn creativiteit – kan vormgeven. Ik kreeg heel veel positieve reacties omdat mensen de kleuren, vormen en de combinaties zo tof vonden, en dan ook nog het verhaal. Dit kan ik niet zomaar laten liggen. Dit is iets wat ik vanuit mezelf mee kan geven en verder ontwikkelen in de toekomst, ook vanuit mijn bedrijf.”

Op dit moment is Simone aan het kijken welke producten ze nog meer kan maken en welke samenwerkingen ze kan aangaan. Simone is constant in ontwikkeling, want er valt altijd iets te leren, en daarmee ook te veroveren. Zo heeft Simone meegedaan aan MadeInNijmegen. Uit de zestig inzendingen was ook haar plan (als een van de elf) geselecteerd! Helaas is er uiteindelijk een andere winnaar uit de bus gekomen. Gelukkig gaat Simone gewoon door met haar toekomstplannen en zullen wij hopelijk nog veel van haar werk gaan zien.

 

Kijk ook op de Facebook pagina van Simone voor lopende projecten:

www.facebook.com/studiooneeighty

Terug naar de rubriek Gespot