Leestips

Coen en zijn trainers en coaches halen hun inspiratie en kennis ook uit verschillende onderzoeken en boeken. Coen deelt de meest interessante en nuttige artikelen en boeken graag met je.

1000WATT

Ontwerpers, kunstenaars en architecten varen op hun creativiteit, maar vergeten (daarom) vaak helaas de zakelijke kant van hun ondernemerschap. 1000WATT is bedoeld voor creatieven die op eigen benen staan en podium scheppen voor hun talent. Het is een bundeling van persoonlijke ervaringen, handreikingen en situaties uit de praktijk.

Arteconomie

In die boek worden de economische, financiële en juridische aspecten van de beroepspraktijk van de beeldend kunstenaar, fotograaf, ontwerper en vormgever besproken. Aan bod komen onder andere belastingzaken, verzelfstandiging, overeenkomsten, rechtsvormen, auteursrecht en administratie. Arteconomie geeft een volledige overzicht van alles wat beeldend kunstenaars moeten weten om te ondernemen

Boekman 68: Kunst en commercie

In deze uitgave van Boekman wordt de financiële zelfredzaamheid van de kunstwereld onderzocht. Welke mogelijkheden zijn er voor ondernemers in de culturele sector om in het eigen onderhoud te voorzien en hoe maak je van een kunstbedrijf een financieel gezonde onderneming? Betekent dit een knieval voor het grote publiek of blijft de artistieke integriteit vooropstaan?

Boekman 99: Creatief en ondernemend

In Boekman 99 aandacht voor de nieuwe generatie creatieve makers en doeners. Een generatie die zich kenmerkt door zelfredzaamheid, autonomie, coöperatie, informele contacten en digitalisering. De jonge makers en doeners presenteren zich vaak buiten de bestaande culturele infrastructuur. Hoe doen ze dat? Wat is hun drijfveer en waar lopen zij tegenaan?

Businessmodel You

Het boek Business Model You neemt je mee in de wereld van het business model denken.  Het leert je aan de hand van bewezen methodes en tal van praktijkcases hoe wij op onszelf, ons leven en onze carrière kunnen reflecteren, hoe wij ons persoonlijke doel kunnen identificeren, en welke stappen we kunnen ondernemen om dit doel ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Het boek Business Model you neemt ons mee in de wereld van het business model denken.  Het leert ons aan de hand van bewezen methodes en tal van praktijkcases hoe wij op onszelf, ons leven en onze carriere kunnen reflecteren, hoe wij ons persoonlijke carrieredoel kunnen identificeren, en welke stappen we kunnen ondernemen om dit doel ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. – See more at: http://www.businessmodelsinc.nl/je-persoonlijke-business-model-business-model-you/#sthash.dxapAsjL.dpuf
Het boek Business Model you neemt ons mee in de wereld van het business model denken.  Het leert ons aan de hand van bewezen methodes en tal van praktijkcases hoe wij op onszelf, ons leven en onze carriere kunnen reflecteren, hoe wij ons persoonlijke carrieredoel kunnen identificeren, en welke stappen we kunnen ondernemen om dit doel ook daadwerkelijk te kunnen realiseren. – See more at: http://www.businessmodelsinc.nl/je-persoonlijke-business-model-business-model-you/#sthash.dxapAsjL.dpuf

Commerciele intelligentie

Robert Elsing is freelance fotograaf en schreef in 2013 het boek ‘Commerciële intelligentie’. ‘Commerciële intelligentie’ is een praktisch handboek voor freelancers die actief zijn in de culturele sector: van fotografen tot scenarioschrijvers, van grafisch ontwerpers tot journalisten, van copywriters tot visagisten en stylisten. Het boek biedt direct toepasbare adviezen voor alle creatieve freelancers die tevens commercieel aan de slag willen.

Crowdfunding: de hype voorbij

In ‘Crowdfunding de hype voorbij’ zetten de schrijvers crowdfunding (weer) met beide benen op de grond. Ze schetsen de geschiedenis en context van crowdfunding en gaan uitgebreid in op de stappen en afwegingen die belangrijk zijn om een campagne optimaal in te richten. Met dit boek kun je meteen aan de slag met je crowdfunding- campagne.

Ja maar wat als alles lukt

Berthold Gunster schreef in 2005 het boek ‘Ja, maar wat als alles lukt’. Een Ja-maar levenshouding is op zijn zachtst gezegd niet erg vruchtbaar. Het maakt ons voorzichtig, sceptisch en argwanend. Nadenken over het leven is tenslotte iets anders dan er aan deelnemen. Als we niet oppassen, wikken en wegen we net zo lang, tot elke kans voorbij is en worden buitenstaanders van ons eigen leven.

Waarom we peren met haring eten

Leonie van Wijk van Creatief Ontmoet verzamelde de verhalen en ervaringen van diverse ondernemers uit het creatieve vak en maakte daar een boek van. ‘Waarom we peren met haring eten’ is eem boek speciaal vóór en dóór creatieve ondernemers. Waarbij je écht te weten komt hoe anderen in de creatieve industrie hun zaken aanpakken.

We moeten eens koffie drinken

We moeten eens koffie drinken’ is boek over ondernemerschap, de creatieve industrie en inspiratie. De schrijvers interviewden 15 ondernemers en 5 wetenschappers over hun visie op het ondernemerschap in de creatieve industrie. En nemen je mee in hun verwondering over de opkomst van het creatief ondernemerschap en de groeiende aandacht voor deze industrie.

Who moved my cheese

Dit kleine maar briljante boekje stond de afgelopen zeven jaar op de bestsellers lijst – vanwege zijn simpele, maar krachtige boodschap. ‘Who moved my cheese’ gaat over mensen die het belang leren van focussen op de kaas in een onderneming en hun leven, in een metafoor voor wat we in het leven nastreven en waaraan we ons hechten: een interessante baan, een warme relatie, geld, een eigen huis, gezondheid en spiritueel evenwicht